Popis řešení návrhu Centralizace ZŠ Bělá pod Bezdězem
Dostavba ZŠ se napojuje na stávající budovu školy v místě před schodištěm u stávající tělocvičny. Stavebně méně zasahuje do stávajícího fungování školy. Chodba je prodloužená do „L“, je zde dostavěno křídlo se dvěma nadzemními podlažími a kapacitou 13ti učeben se zázemím. Návrh řeší umístění prvního/druhého stupně po patrech – první stupeň v 1.NP a druhý ve 2.NP (3.NP). Abychom splnili požadavky na kapacitu, využíváme částečně současné provozy druhého stupně v 1.NP pavilonu a nahrazujeme je ve 2.NP dostavby. Nové kmenové učebny mají výměru cca 60m2. Dispoziční úpravy proběhly i ve stávajícím 1.NP pavilonu, jehož severní strana bude tvořit zázemí 1.stupně (kabinety). Ve 2.NP jsou provedeny drobné úpravy ve formě propojení odborných učeben centrální laboratoří a přidáním kabinetu. Roh objektu, který jsme dostavěli ve 2.NP jsme přidali i ve 3.NP pro dosažení kompaktní hmoty křídla. Jídelna v 1.NP je z důvodu nárůstu počtu žáků rozšířena směrem do nevyužívaného atria – rozšířeno je zázemí kuchyně pro sběr špinavého nádobí i plocha jídelny.
Nové křídlo ZŠ bylo umístěno s rezervou od hraníce pozemku tak, aby okolo něj byl umožněn průjezd hasičů k zásahovým plochám – k tělocvíčně/na dvůr.
Nová tělocvična je umístěna více samostatně od stávajícího objektu. Umístění nezávisleji na stávajících konstrukcích vychází z aspektů: omezovat co nejméně osvětlení stávající tělocvičny, větší jednoduchosti výstavby, neznámého statického stavu staré tělocvičny/snahy zasahovat do této konstrukce co nejméně. Se současnou tělocvičnou je nová propojená pouze přízemní hmotou, která tvoří vstupní prostory a zázemí pro tělocvik (sociální zázemí + sdílené nářaďovny). Šatny se sprchami jsou odděělené dvě pro muže a dvě pro ženy – obě tělocvičny mohou fungovat nezávisle na sobě. Vyučujícím tělocviku jsou vyhrazeny dva kabinety 4- sociální zázemí přístupné přes chodbu. Rozměry nové tělocvičny vychází z rozměrů basketbalového hřiště, jehož min. povolená velikost je 26m x 14m. Světlé rozměry tělocvičny jsou 29,5m x 19,5m, což odpovídá rozměrům hřiště s rezervou na každou stranu hrací plochy hřiště + prostoru pro dvě řady laviček (cca 100 míst k sezení) s mantinelem umístěným 1m od laviček blíže k hrací ploše. Eventuálně by se do navrženého prostoru dalo umístit i větší hřiště basketbalu (28m x 15m). Pro umístění nebo rekonstrukci technologie k nové tělocvičně byly rozšířeny prostory stávající technologie vedle schodiště k tělocvičnám.
Družina je kvůli místu a dobré dostupnosti umístěna samostatně do prostoru zahrady – obsluhována bude z ul, Elišky Krásnohorské. Propojení ZŠ-družina je řešeno areálově. Požadovaný objem 5ti tříd družiny pro celkem 150 žáků vychází relativně plošně, proto jsme pro úsporu stavebních nákladů (výkopové práce, základová deska, konstrukce střechy..) zvolili kompaktnější objem dvoupodlažního objektu. Dispozičně je družina navržena tak, že třídy jsou orientovány pouze na klidnou stranu do zahrady (JZ). V 1.NP jsou umístěny třídy a potřebné zázemí – sociální + šatny. Také je zde navrženo zázemí přístupné ze zahrady – venkovní sklad a toalety. 2.NP obsahuje třídy, zázemí a kabinety pro personál.
V rámci návrhu bylo počítáno i s řešením příjezdu rodičů před hlavní vstup školy. K tomu je upravena část prostoru před ZŠ – je zde umístěna jednosměrná komunikace s podélnými stáními (rozšíření stávající pěšiny), kde rodiče mohou své děti pohodlně vyložit. Návrh byl řešen se snahou zabránit trvalému parkování a s důrazem na bezpečnost školáků.
Stavební náklady návrhu byly odhadnuty metodou obestavěného prostoru. Ceny byly stanoveny na základě cenových ukazatelů pro rok 2017 (http://www.stavebnistandardy.cz/doc/ceny/thu_2017.html). Běžná odchylka od těchto cen činí ± 15%, dle technické náročnosti realizace konkrétní stavby až 25%. Uvedené ceny jsou bez DPH.
Návrh dostavby byl řešen s ohledem na osvětlení, nebyla však zadána detailní studie osvětlení. Návrh byl tvořen tak, aby stav osvětlení ve stávajícím objektu ovlivňoval co možná nejméně (nízká podlažnost dostavby, odstupy). Vzhledem k hloubce tříd stávající školy je však pravděpodobné, že stav osvětlení už nyní nesplňuje současnou normu. Pro předložení projektu hygieně ve fázi projednávání ÚR je nutné zadat detailní studii osvětlení – nové dostavby normu musí splnit rovnou a zhodnocení vlivu na stávající stav záleží na postoji konkrétní hygienické stanice (jakákoliv dostavba stav vždy mírně zhorší).